Za pomocą przelewów internetowych spłacamy pożyczki lub kredyty. W ten sposób płacimy również za zakupy czy inne usługi. Co, jeśli wykonany błędny przelew? Istnieje możliwość anulowania przelewu na złe konto. Wszystko zależy jednak od banku oraz sesji wychodzących. Jak odzyskać pieniądze z przelewu?
Przelew na złe konto – czego może dotyczyć?
Nawet jeśli wiemy, jak zrobić przelew, może się zdarzyć, że się pomylimy. Wtedy zastanawiamy się, z czego owa pomyłka wynika i czy błędny przelew można anulować. Pamiętajmy, że przyczyn przelewu na złe konto jest kilka. To, czy możliwe będzie cofnięcie płatności, zależy wyłącznie od rodzaju pomyłki, której dokonaliśmy. Najczęściej popełniane przez klientów bankowości internetowej błędy to:
- przelew do niewłaściwej osoby – numer konta składa się z 26 cyfr. Jeśli pomylimy choć jedną, nasza płatność zostanie zaksięgowana na rachunku innej osoby. Taką pomyłkę należy niezwłocznie zgłosić w banku. Ten skontaktuje się z bankiem odbiorcy przelewu i podejmie właściwe działania;
- przelew na nieaktywne lub nieistniejące konto – w tej sytuacji bank automatycznie wykryje, że rachunek bankowy podany w formularzu jest niepoprawny i nie można wykonać na niego płatności. Pieniądze od razu zostaną zwrócone na konto nadawcy. Zwykle nie jest potrzebne złożenie w banku reklamacji;
- błędny przelew między swoimi rachunkami – często jesteśmy właścicielami więcej niż jednego rachunku. Przelewamy więc na co dzień gotówkę pomiędzy kontami, często myląc się. Przelewy wewnętrzne księgowane są natychmiast, dlatego trudno będzie nam złożyć w banku reklamację.
Czy można cofnąć przelew internetowy?
Jeśli w miarę szybko zorientujemy się, że zrobiliśmy błędny przelew, możemy go cofnąć. Istnieją trzy sposoby na to, jak anulować przelew. Są to:
- kontakt z infolinią banku;
- działanie z poziomu bankowości online (dotyczy wyłącznie przelewów z datą przyszłą);
- w stacjonarnej placówce instytucji bankowej.
Pamiętajmy, że wycofanie przelewu może być kosztowne. Zwykle opłata za tę czynność nie powinna przekroczyć 20 zł. Musimy mieć na uwadze również to, że nie w każdym banku da się cofnąć przelew na złe konto. Wiele zależy od godzin sesji wychodzących czy przychodzących.
Zwykłe przelewy bankowe w polskiej walucie obsługuje system ELIXIR. Prowadzi go Krajowa Izba Rozliczeniowa. ELIXIR umożliwia księgowanie przelewów trzy razy dziennie. Jeśli nasz błędny przelew nie został jeszcze wysłany z banku, możemy go anulować. Po zamknięciu systemu cofnięcie transakcji nie będzie możliwe. Jeśli więc źle obliczyliśmy koszt kredytu i spłaciliśmy złej wysokości ratę, warto skontaktować się z kredytodawcą i np. dosłać brakujące pieniądze.
Jak odzyskać pieniądze z przelewu?
Jeśli zrobiliśmy płatność na złe konto, pewnie zastanawiamy się, jak odzyskać pieniądze z przelewu. W takiej sytuacji niezbędna będzie reklamacja wniesiona do banku. Złożyć ją musi właściciel lub współwłaściciel (jeśli konto jest współdzielone) konta.
Po złożeniu dokumentów, bank wszczyna odpowiednie postępowanie. Przesyła do niewłaściwego odbiorcy płatności wniosek o zwrot pieniędzy. Dokument zawiera od razu dane, na które przelew powinien zostać zwrócony. Jest to specjalny rachunek techniczny, służący do księgowania błędnie wpłaconych pieniędzy. Za wspomniane konto odpowiada bank. Jeśli źle przelane pieniądze w końcu na nie trafią, instytucja do 1 dnia roboczego przekazuje je właściwej osobie.
Warto wiedzieć, że zatrzymanie przelewu na zły numer konta grozi odpowiedzialnością karną. Art. 405 KC mówi, że “Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości”. Osoba, która otrzymała błędnie przelaną gotówkę, ma 30 dni na zwrócenie pieniędzy (jeśli została do tego wezwana przez bank).
Pamiętajmy, aby dokładnie sprawdzić, do kogo adresujemy przelew. Jeśli spłacamy pożyczkę za pomocą cyklicznych płatności dobrze, aby pieniądze trafiały wprost do pożyczkodawcy. W przeciwnym razie możemy wpaść w spiralę zadłużenia, a nasza historia kredytowa się pogorszy.
Jak uniknąć błędnego przelewu?
Za pomocą przelewów internetowych nie tylko spłacamy kredyty czy pożyczki online. W ten sposób płacimy również za zakupy czy inne usługi. Aby nie dopuścić do zrobienia przelewu na złe konto, warto pamiętać o kilku wskazówkach. Przede wszystkim powinniśmy:
- dokładnie sprawdzić wpisany numer rachunku bankowego odbiorcy;
- ustawić odbiorcę zdefiniowanego;
- ustawić zlecenia stałe, aby nie wpisywać za każdym razem numeru konta odbiorcy.
Zwrot błędnego przelewu może trwać nawet 30 dni. Jeśli dokonaliśmy płatności za pożyczkę na złe konto, a nie mamy poduszki finansowej, aby ponowić przelew w terminie, pożyczkodawca może nam naliczyć opłaty. Warto więc nawet kilka razy sprawdzić numer konta odbiorcy wpisany w formularz.